Betonové pražce jsou nezbytnou součástí železniční infrastruktury. Dnes nejvíce používané betonové pražce nahrazují dřevěné i ocelové pražce nejen z důvodu nedostatku vhodného tvrdého dřeva a elektrické vodivosti pražců ocelových, ale také díky své vyšší hmotnosti a delší životnosti.
S budováním bezstykové koleje vystoupila do popředí nutnost zajištění dostatečné tuhosti kolejového roštu. Vyšší hmotnost betonových pražců sama o sobě zvyšuje odpor kolejového roštu proti případnému vybočení. Betonové pražce prošly dlouhým vývojem.
Historie a vývoj
Prvními pražci u nás byly kamenné bloky použité na koněspřežné dráze České Budějovice - Linec. Dalším materiálem pro výrobu pražců se stala ocel. S ocelovými pražci ve tvaru obráceného koryta lze snadno manipulovat vzhledem k jejich nízké hmotnosti.
Betonové pražce se vyrábějí z předpjatého betonu. Beton začíná předčit dřevo. V osmdesátých letech se pražce z různých materiálů kombinovaly. Druhá fáze zavádění betonových pražců přichází v devadesátých letech. Snaha o zvyšování rychlosti si žádá vyšší přesnost geometrie koleje.
Vlastnosti a využití
Betonové pražce jsou navrženy tak, aby odolávaly mrazu a UV záření, což zajišťuje jejich dlouhou životnost. Kromě toho, vyšší hmotnost betonových pražců sama o sobě zvyšuje odpor kolejového roštu proti případnému vybočení. Jsou zabetonovány vložky pro upevnění vrtulí (pražce se nevrtají).
Čtěte také: Chodníky z betonu: tipy a triky
Při rekonstrukcích mostů se dává přednost průběžnému štěrkovému loži. Pražce se impregnují. Na koncích jsou pražce různým způsobem zpevněny proti praskání.
Typy betonových pražců
Existuje mnoho (na první pohled často obtížně rozlišitelných) typů betonových pražců. Pro podkladnicové upevnění se používá pražec SB 8P o délce 2,40 metru s hmotností 280 kg. Pro bezpodkladnicové upevnění se používají pražce B 91S o délce 2,60 m s hmotností 320 kg.
Výsledkem vlastního vývoje firmy BERON Čerčany se staly pražce U 94. Délka pražce je 2,60 m a hmotnost 330 kg.
Pražec SB 8P
Tento pražec se vyrábí na starších linkách maďarské výroby. Výztuž tvoří 42 drátů o průměru 3 mm. Předem předpjaté dráty jsou zvlněné a kotvené soudržností. Celý pražec je rovněž vybaven třmínkovou výztuží a kolem hmoždinek se osazují spirály. Úložná plocha pražce se nachází ve sklonu 1:20.
Při výrobě pražce SB 8P se do ocelové formy nejprve uchytí hmoždinky pro upevnění podkladnic. Hmoždinky se uchycují speciálními šrouby nebo trny. Do formy se natáhne předpínací a třmínková výztuž a usadí spirály kolem hmoždinek. Výztuž je předpjata na předepsanou sílu a do formy se nasype betonová směs.
Čtěte také: Vlastnosti betonových podlah
Po důkladném zhutnění betonu vibrátorem se pražce ve formách uloží v propařovacích komorách, kde dochází k urychlování tvrdnutí betonu. Teprve po dosažení cca 70% pevnosti betonu je uvolněna předpínací výztuž z čel forem. Pražce se vyklápí z forem a uskladňují na venkovních skládkách, kde musí před expedicí zrát ještě nejméně sedm dní.
Pražec B 91S
Tyto pražce jsou vyráběny na upravených linkách původně produkujících pražce SB obdobnou technologií. Výztuž tvoří 10 profilovaných drátů o průměru 6 mm, třmínková výztuž se nachází pouze v oblasti úložných ploch. Stejně jako v případě pražce SB 8P se používají spirály kolem hmoždinek. Úložná plocha pražců je upravena v úklonu 1:40.
Pražce B 91S vyrábí firma ŽPSV Uherský Ostroh v závodech Doloplazy, Uherský Ostroh a Nové Hrady. Pražec B 91S se vyrábí ve dvou variantách, a to B 91S/1 pro kolejnici 60 E1, 60 E2 (soustava UIC 60) a B 91S/2 pro kolejnici 49 E1 (soustava S 49), v obou případech s upevněním W 14.
Vzorem pro vývoj pražců B 91S se staly německé pražce řady B 70. U tohoto pražce je závazný jeho vnější tvar. Každý z výrobců však používá jiný způsob vyztužení pražce.
Pražec U 94
Vyráběly se jak v modifikacích pro podkladnicové upevnění s úložnou plochou v úkolonu 1:20, tak pro bezpodkladnicové upevnění s úložnou plochou v úklonu 1:40. Délka pražce je 2,60 m a hmotnost 330 kg.
Čtěte také: Betonové květináče pro dům i zahradu
Rozměry a váha
Běžný betonový pražec má rozměry cca 150 x 260 x 2600 mm a váží kolem 80 kg. Nicméně, existují i menší varianty, například pražec 60x15x5 cm váží 11 kg.
Následující tabulka shrnuje rozměry a váhy některých typů pražců:
| Typ pražce | Délka (m) | Hmotnost (kg) |
|---|---|---|
| SB 8P | 2,40 | 280 |
| B 91S | 2,60 | 320 |
| U 94 | 2,60 | 330 |
| Běžný pražec | 2,60 | 80 |
| Malý pražec | 0,60 | 11 |
Betonové výhybkové pražce
Zcela odlišně se konstruují betonové výhybkové pražce, které se používají hromadně teprve od roku 1995. Tyto pražce jsou vyráběny v ŽPSV Uherský Ostrov - závod Doloplazy na lince italské firmy STIARM. Vyrábějí se rovněž technologíí předem předpjatého betonu, ale výztuž není kotvena soudržností. Využívá se zde princip tzv. přikotvování.
U všech příčných pražců se používají převážně otevřené hmoždinky. Důvodem pro toto opatření je nebezpečí zamrznutí vody v hmoždince nebo zapadnutí nečistoty do uzavřené hmoždinky, což má za následek roztržení pražce.
tags: #betonové #pražce #rozměry #a #váha
